Republika Slovenija
Iskanje:

3. Konkurenca in tržne možnosti

Ali ima vaša zamisel dobre poslovne možnosti?

Novost je brez posebnega pomena, če zamisel nima dobrih prodajnih možnosti. Malokdo bo kupil izdelek zgolj zato, ker velja za izum. Kupil ga bo, če ga bo potreboval in mu bo ugajal bolj od konkurenčnih izdelkov.

Skratka, če želite, da bo vaša zamisel zanimiva za podjetja in vlagatelje, jih morate prepričati, da ponujate donosno poslovno priložnost z minimalnim tveganjem. V vaši zamisli morajo odkriti dovolj možnosti za dobiček z večkratno povrnitvijo vložka.

Poslovno razmišljanje prispeva tudi k zmanjšanju vašega lastnega finančnega tveganja, ki se povečuje z razvojem zamisli.

Konkurenca

Ko razmišljate o tržnih možnostih zamisli, morate upoštevati konkurenco.

Konkurenco morate preučiti tudi iz naslednjega razloga: če je zamisel popolnoma nova, bodo morda podatki o konkurenčnih izdelkih ali podjetjih edini zanesljivi tržni podatki, ki vam bodo na voljo.

Konkurenca niso samo izdelki, ki so reprodukcija vaše zamisli. Konkurenca je vse, kar se trenutno uporablja ali dela za rešitev problema, ki ga obravnava vaša zamisel.

Če ste si zamislili na primer novo mišnico, niso konkurenca samo vse druge mišnice, ampak vsi načini odstranjevanja miši – celo mačke!

Razen če niste že strokovnjak na vašem izumiteljskem področju, ocenjevanje konkurence običajno vključuje tri stopnje:

1. Kdo so vaši tekmeci?

Z uporabo interneta boste brez težav našli konkurenčne izdelke in tehnologije kjer koli na svetu. Ne ignorirajte izdelka samo zato, ker ni naprodaj v vaši državi. Trgi so danes globalizirani in izdelki, ki se trenutno prodajajo samo v eni državi, so lahko že v nekaj mesecih na voljo povsod.

Kakor za znano stanje tehnike tudi za izdelke poglejte v trgovinah, specializiranih prodajalnah, katalogih ipd. Berite gospodarske revije in obiskujte sejme, da ugotovite, kaj ljudje kupujejo in česa ne, in da se seznanite z novimi izdelki.

Pogovarjajte se z ljudmi, ki delajo v ustreznih dejavnostih ali strokah. Vprašajte jih, katere izdelke in metode uporabljajo in katerih ne ter zakaj. (Svojega izuma seveda ne razkrijte.) Zlasti upokojeni strokovnjaki vam lahko dajo dragocene informacije, ki jih takrat, ko so bili še zaposleni, niso smeli neomejeno razkrivati. Mogoče imajo dovolj prostega časa in če jim bo vaš projekt všeč, se vam bodo mogoče z veseljem pridružili.

2. Kakšno nevarnost predstavljajo?

O vsakem konkurenčnem podjetju morate vedeti čim več. Če podjetje prodaja več izdelkov, upoštevajte samo tiste, ki so konkurenčni vašemu. Ugotovite na primer:

  • Koliko s temi izdelki zaslužijo?
  • Kako določajo cene izdelkov?
  • Kako pogosto izdelke izboljšujejo ali jih nadomestijo z novimi?
  • Kolikšen je njihov tržni delež, ali raste ali pada?
  • Kako in kje prodajajo svoje izdelke?
  • Kako na široko oglašujejo izdelke in blagovno znamko?
  • Kako dobra je njihova tehnična in prodajna podpora?
  • Kakšen sloves uživajo med strankami in v svoji panogi?

Zavedajte se, da je konkurenčna sposobnost podjetja lahko bolj odvisna od trženja kakor od tehnologije, zato ne podcenjujete tehnično slabšega izdelka, če si podjetje, ki ga prodaja, za njihovo trženje lahko privošči velike vsote denarja.

3. Ali vaša zamisel lahko uspešno tekmuje z njimi?

Uvajanje novega izdelka nikoli ni lahko, saj trg že pripada tekmecem. Znani so, izkušeni in morda deležni zaupanja, medtem ko je vaš izdelek neznanka. Skrbno morate preučiti, ali z vašo zamislijo lahko računate na dovolj velik tržni delež, da bi bila za podjetje ali vlagatelja vabljiva poslovna priložnost.

Vprašanja, ki jih je dobro preučiti, so:

  • Ali dejansko kdo potrebuje vaš izdelek?
    Problem, ki ga vaš izum rešuje, morda zanima vas, toda ali zanima tudi druge? Če ne, utegne biti trg premajhen in  premalo donosen, da bi bilo vredno zamisel udejaniti.
  • Kateri trg je najboljši za vaš izdelek?
    Na to vprašanje je težje odgovoriti, kakor si izumitelji mislijo. Enak izum je pogosto mogoče razviti na različne načine, zato poiščite vrzeli na trgu – področja, kjer je obstoječa oskrba slaba ali konkurenca šibka.
  • Na kateri trg je najlažje vstopiti?
    Pri uvajanju novega izdelka morate dati prednost čim manjšemu tveganju. Če je vaš ''najboljši trg'' predrag za vstop, je morda bolje, da izberete cenejšega, tudi če je manj donosen. Uspeh na tem trgu lahko olajša poznejši vstop na donosnejše trge.
  • Kako zdrav je vaš ciljni trg?
    Ali raste ali pada? Padajočemu trgu se je bolje izogniti, razen če mislite, da ga vaš izdelek lahko oživi. Kakšna je njegova prihodnost? Ali nastajajo kakršne tehnološke, socialne, zakonske ali pravne spremembe, ki bi utegnile bistveno prizadeti njegovo uspešnost?
  • Za kakšno ceno bi se vaš izdelek moral prodajati?
    Če cena vašega izdelka ni primerljiva cenam konkurenčnih izdelkov, ga boste morda težko prodajali ali z njim ustvarjali dobiček. Vaši tekmeci so že opravili delo, ki bi ga sicer morali sami: odkrili so ceno, ki jo trg prenese.
  • Ali bo vaš izdelek izpolnjeval standarde?
    Večina izdelkov mora izpolnjevati državne in mednarodne standarde varnosti, izvedbe itd., preden se lahko zakonito prodajajo. Doseganje skladnosti je lahko dolgotrajen in drag postopek, zato ugotovite, kaj se zahteva.
Naslovnica | O uradu | O intelektualni lastnini | Priročnik za izumitelje | Za novinarje | Kontakt in podatki