Republika Slovenija
Iskanje:

5. Dokazovanje delovanja izuma

Strategija pri prototipih

Prvi prototipi

Prvi prototipi so samo za vas. Ni treba, da jih še kdo vidi, zato jih lahko izdelate iz kakršnega koli primernega in poceni materiala. Njihov namen je:

  • prepričati vas, da zamisel deluje;
  • omogočiti, da rešite ali vsaj ugotovite tehnične in razvojne težave;
  • omogočiti, da izboljšate zamisel s preizkušanjem in odpravo napak.

Po možnosti uporabljajte v tej fazi čim bolj pogosto računalniško podprto načrtovanje. Tako boste prihranili veliko časa in stroškov ter pridobili precej podatkov, ki bi jih s fizičnimi prototipi težko zbrali ali sploh ne.

Priporočljivo je ostati v tej prvi fazi prototipa, dokler ne rešite vseh težav in čim bolj izpopolnite oblike. To vam morda ne bo ugajalo, vendar bi bilo reševanje težav in preoblikovanje zamisli v poznejši fazi verjetno še veliko težje in dražje.

Končni ali predstavitveni prototipi

Končni ali predstavitveni prototipi so tisti, ki jih boste uporabili za prikaz zamisli drugim – zlati potencialnim vlagateljem ali pridobiteljem licence. Videti bi morali biti in delovati kolikor je mogoče kot končni izdelek, predvsem iz naslednjih razlogov:

  • večino potencialnih vlagateljev ali pridobiteljev licence zanimajo zamisli s čim manj nerešenimi težavami, ker to zmanjšuje njihovo tveganje;
  • malokdo si zna ob pogledu na grob prototip predstavljati končni kakovostni izdelek;
  • bolj ko bo vaš prototip podoben končnemu izdelku, več boste že vedeli o obliki, izdelavi in stroških vaše zamisli. To vedenje bo neprecenljivo, ko boste morali druge prepričati o njeni tehnični in poslovni prednosti.

Morda boste pri izdelavi končnega prototipa potrebovali strokovno pomoč, na primer oblikovalca ali podjetje, specializirano za prototipe. Strošek se vam bo obrestoval, če bodo zato drugi bolje doumeli (a) potencialne možnosti izuma in (b) vašo lastno strokovnost in zavzetost.

Če boste najeli strokovnjake, se seveda poskušajte izogniti nepotrebnim stroškom. Oblikovanje in izdelava povsem izvirnega prototipa bosta draga. Stroške lahko znižate z uporabo vsaj nekaj standardnih industrijskih delov ali delov, ''izposojenih'' pri že obstoječih izdelkih. Določiti morate proračun, kjer bosta kakovost in cenovna dostopnost uravnotežena, vedno pa dobro pretehtajte vsak predlog, ki znatno veča stroške, a le malenkostno izboljšuje delovanje ali videz izdelka.

Končni izdelek

Najboljša oblika končnega prototipa je nedvomno prodajni izdelek. Z njim lahko dokažete, da se vaša zamisel prodaja, četudi le v manjšem obsegu, podjetjem pa ponudite vzorce, da lahko izdelek hitreje ocenijo. Ta strategija ni primerna za vsak izum, jo je pa vredno upoštevati, kadar je razlika med izdatki za en sam prototip in poskusno serijo, denimo 100 prototipov, sorazmerno majhna. V večini oblik proizvodnje je njen zagon največji strošek; izdelki sami so sorazmerno poceni.

Delovni prototip in model

Če si ne morete privoščiti visokokakovostnega prototipa, lahko uporabite kombinacijo najboljšega od prvih prototipov (za prikaz izvedbe) in nedelujočega modela (za prikaz videza). Za model lahko uporabite kakršen koli poceni material – na primer barvan les namesto plastike.

Kratek video posnetek

Video posnetek je lahko pomembno podporno gradivo, če:

  • ima prototip dolg cikel delovanja;
  • prikaz prototipa zahteva obisk na kraju samem ali posebno okolje;
  • morate prikazati uporabnike prototipa;
  • ne morete zagotoviti, da bo prototip deloval ob vsaki priložnosti;
  • morate posneti poseben dogodek: na primer, kako se obnese prototip v primerjavi s konkurenčnimi izdelki.

Video posnetek naj ne bo daljši od nekaj minut, da ne bo vzel preveč časa med prvim srečanjem, ki običajno traja od 30 do 45 minut.

Presnemavanje videa je enostavno, vendar velja za razkritje, zato pazite, da boste poskrbeli za (a) primerno pravno varstvo zamisli in (b) da ne boste dovolili nedovoljenega ogleda ali presnemavanja posnetka. Video posnetek naj bo zavarovan z avtorsko pravico (Varstvo zamisli).

Drugo podporno gradivo

Dodatno gradivo, ki vam je lahko v pomoč pri predstavitvi zamisli, je:

  • embalaža izdelka. Njena izdelava je lahko draga, vendar je vredna truda, če je za ciljni trg bistveno večjega pomena kot običajno;
  • osnutek oglasa ali brošure, da pokažete, kako si vi predstavljate trženje izdelka;
  • spletna stran, na kateri objavite podatke o zamisli. Tako lahko dokaj poceni zadostite potrebam po poslovnih informacijah. Vendar pa se posvetujte s patentnim zastopnikom, da ne boste razkrili česa, kar bi lahko ogrozilo patentno prijavo.
Naslovnica | O uradu | O intelektualni lastnini | Priročnik za izumitelje | Za novinarje | Kontakt in podatki